انواع گام مینور

در ویدیو های قبلی در مورد ساختار گام ها صحبت کردیم و گفتیم که گام مینور در سه نوع مختلف می تواند وجود داشته باشد.
مینور طبیعی (Natural Minor)، مینور هارمونیک (Harmonic Minor) و مینور ملودیک (Melodic Minor).

مینور طبیعی (Natural Minor): که طبق فرمول فواصل گفته شده در گام مینور ساخته می شود.

مینور هارمونیک (Harmonic Minor): برای ساختن گام مینور هارمونیک کافی است درجه ۷ گام مینور طبیعی را نیم پرده بالا تر اجرا کنیم. این تغییر فاصله درجه ۷ چه در حالت بالا رونده و چه در حالت پایین رونده می بایست اعمال شود.

مینور ملودیک (Melodic Minor): در اثر ساختن گام مینور هارمونیک شاهد هستیم که فاصله زیادی بین درجه ۶ و ۷ گام به وجود می آید. برای رفع این فاصله زیاد، مینور ملودیک (Melodic Minor) ساخته می شود. در مینور ملودیک در حالت بالا رونده درجه ۶ و ۷ هر دو نیم پرده بالاتر از حالت مینور طبیعی اجرا می شوند و در برگشت دقیقا گام مینور طبیعی اجرا خواهد شد.

این ویدیو از مجموعه ویدیو های آموزش تئوری موسیقی است که در مجله آنلاین سازفروش ترجمه و تهیه شده است. اگر تا کنون موفق نشده اید تئوری موسیقی را به خوبی درک کنید و یا دوست دارید اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید،

این مجموعه آموزشی را به شما تقدیم میکنیم.

تولید کننده ویدیو :

Odd Quartet

ترجمه شده در مجموعه سازفروش

مترجم  و گوینده: بهزاد بیسادی
In music theory, the term minor scale refers to three scale patterns – the natural minor scale (or Aeolian mode), the harmonic minor scale, and the melodic minor scale (ascending or descending) – rather than just one as with the major scale.

A natural minor scale (or Aeolian mode) is a diatonic scale that is built by starting on the sixth degree of its relative major scale. For instance, the A natural minor scale can be built by starting on the 6th degree of the C major scale

The harmonic minor scale (or Aeolian ♯۷ scale) has the same notes as the natural minor scale except that the seventh degree is raised by one semitone, creating an augmented second between the sixth and seventh degrees.

The distinctive sound of the harmonic minor scale comes from the augmented second between its sixth and seventh scale degrees. While some composers have used this interval to advantage in melodic composition, others felt it to be an awkward leap, particularly in vocal music, and preferred a whole step between these scale degrees for smooth melody writing. To eliminate the augmented second, these composers either raised the sixth degree by a semitone or lowered the seventh by a semitone.

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *